سبد خرید ( 0 )

0 ریال

    هزینه حمل و نقل حمل و نقل رایگان
    مجموع هزینه سفارش 0 ریال

    گوناگون

    قابلیت تشخیص صورت اپل و چالش جلب اعتماد کاربران


    دو هفته پیش شرکت اپل در کنفرانس WWDC از قابلیت جدید این شرکت برای تشخیص صورت افراد از روی عکسها پرده برداری کرد. از آنجایی که این قابلیت قبلا توسط فیسبوک و گوگل نیز معرفی شده بود، جذابیت زیادی برای طرفداران شرکت اپل نداشت. اما آنچه که سرویس تشخیص صورت اپل را با سرویس های معادلش در فیسبوک و گوگل متمایز میکند بحث حفظ حریم خصوصی کاربران است.

    چند سال پیش فیسبوک با معرفی این قابلیت، جنجال بسیار زیادی در دنیا آفرید و تا جایی پیش رفت که حتی دستگاه قضایی بسیاری از ایالت های آمریکا استفاده از این سرویس را به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران ممنوع اعلام کردند و در نهایت این سرویس از مجموعه خدمات پیش فرض فیسبوک برداشته شد.

    مکانیزم کاری سرویس تشخیص صورت فیسبوک به این شکل بود که سرور اصلی فیسبوک با دریافت یک یا چند عکس از یک شخص و انجام پردازش برروی آنها، میتوانست به یک الگوی کلی از صورت فرد دست پیدا کند و در نهایت هر زمانی که یک عکس از شخص مورد نظر در فیسبوک منتشر میشد؛ فیسبوک با تطبیق الگوی اصلی ذخیره شده در حافظه سرور میتوانست صورت شخص را در عکس پیدا کند و به صورت خودکار آن شخص را تگ کند. گوگل نیز از این قابلیت در Google Photos استفاده کرد و علاوه بر اعتراض بسیاری از کاربران؛ با مشکلات قانونی حفظ حریم شخصی روبرو شد.

    اما در چند سال گذشته اپل همواره سعی کرده تا اطمینان کاربرانش را بیشتر از دیگر شرکت ها در زمینه حفظ حریم خصوصی جلب کند. بر همین اساس اپل در کنفرانس WWDC 2016 با معرفی قابلیت تشخیص صورت افراد؛ این اطمینان را به کاربران داد که الگوی اصلی صورت افراد به طور کامل فقط داخل حافظه داخلی دستگاه های خودشان ذخیره خواهد شد و به هیچ وجه هیچ کدام از الگو های صورت افراد در سرور اپل آپلود نخواهد شد.

    حالا چالش اصلی بر سر این است که آیا اپل با ادعا، میتواند اعتماد کاربران را برای استفاده از این قابلیت جلب کند یا خیر. چرا که در غیر این صورت، به همان سرنوشت فیسبوک و گوگل را دچار خواهد شد.